Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow

Complexe vraag­stukken pak je aan door met alle betrok­kenen op onder­zoek te gaan en te leren van wat werkt en wat niet. Dat is een avon­tuur, geen geor­ga­ni­seerde reis. Op welke manier je door het vraag­stuk heen komt weet je van tevoren niet maar natuur­lijk is het geen loze dwaal­tocht. De vraag moet helder zijn en er moet een duide­lijk idee zijn over wat we willen bereiken. Daar begint het. Wat je daarbij nodig hebt is het volgende…

Geoefende waarneming

In de meeste groepen is het nodig om de waar­ne­ming aan te scherpen want beelden en inter­pre­ta­ties belem­meren nogal eens het zicht. Waar­nemen doe je met meer dan alleen je ogen en oren, wat je inner­lijk meemaakt is ook een waarneming.

Sociaal vermogen

Onver­bloemde commu­ni­catie, open vragen stellen, door­vragen, feed­back geven, beschikken over verschil­lende inter­ven­tie­stijlen, niet met jezelf bezig gaan maar collec­tief slim zijn, bereid zijn om voorbij eigen meningen en over­tui­gingen te bewegen.

Leren

Dat je iets niet weet is eigen­lijk een heug­lijke consta­te­ring. Het is de opmaat tot leren. Om leren te faci­li­teren verza­melen we feiten en waar­ne­mingen, leggen verbanden en herkennen patronen, trekken er lessen uit, ontwerpen nieuwe moge­lijk­heden en proberen deze uit.

Systemische aanpak

Iedereen die een rol speelt bij het vraag­stuk betrekken we bij het onder­zoek en ontwerp­proces. Op die manier is de infor­matie die nodig is steeds beschik­baar en kunnen beslis­singen snel genomen worden.

Realiteit en context

We onder­zoeken de huidige reali­teit en de invloed die de context daarop uitoe­fent. Met alle feiten en factoren in zicht is het vrij eenvoudig om verbanden, patronen en dyna­mieken binnen het vraag­stuk te herkennen.

Collectieve slimheid

Goed dat iedereen uniek is. De complexi­teit aan kwali­teiten en vermo­gens die dat ople­vert maakt dat er collec­tieve slim­heid gemaakt kan worden, nodig om tot een dyna­misch ontwerp te komen voor een nieuwe situatie.

Onze rol

We creëren een ener­gieke leer­om­ge­ving waar­binnen gewerkt wordt aan het vraag­stuk. Zo kan je ‘real time’ leren doen. We zorgen ervoor dat de vorm waarin er gewerkt wordt steeds aansluit bij wat we willen bereiken. Ook zullen we eigen­heid, verant­woor­de­lijk­heid en leider­schap stimu­leren. De kennis, tools en vaar­dig­heden die nodig zijn om binnen complexi­teit te kunnen werken brengen we in waar en wanneer dat nodig is.

Wat levert het op?

Teams en orga­ni­sa­ties die weten hoe je vraag­stukken live, lerend en door middel van collec­tieve slim­heid aanpakt zijn in staat om voort­du­rend in te spelen op wat een veran­de­rende context van hen vraagt. Ook als wij al lang weer weg zijn.