Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow

Energiek leren is het bedrijf van Jan Peeters en

met deze mensen werk ik met veel plezier samen

Beeld

Ik maak graag foto’s van verhoudingen, natuurkrachten, verstilling van dynamiek, atmosfeer, intelligente natuur. Hieronder zie je een selectie.

Muziek

Ik hou van muziek, luisteren en maken. De volgende liedjes waardeer ik zeer. Sommigen om hun subtiele melodieën anderen om hun eclectische stijl, complexe gelaagdheid, lekkere groove of spannende ritmes.

Wat anderen meemaken met Jan

Ontwikkeling

Ik heb altijd een ambigue relatie gehad met onderwijs. Ik leer graag nieuwe dingen maar begreep nooit waarom ik op de middelbare school beoordeeld werd op hoe goed ik feiten kon opslaan en reproduceren. Waren vaardigheden als samenwerking, onderzoek en reflectie niet veel belangrijker? De werkvormen sloten weinig aan bij mijn leer- en informatieverwerkingsstijl dus leren kostte me moeite en dat beïnvloede mijn motivatie.
Ik vermoed dat ik me in die tijd voornam om te gaan werken aan meer effectieve vormen van leren.

De kunstacademie was in die zin een opluchting omdat ik daar bezig kon zijn met onderwerpen waar ikzelf voor gekozen had. maar ook daar leefden er een hoop opvattingen over wat goed of fout was; de expertdocent was de maatstaf. Ik had de indruk dat echt nieuwe ideeën weinig kans kregen omdat ze nog niet herkend werden. Nieuwe ontwikkelingen als de computer werden stapvoets toegelaten als valide gereedschap. 

Mijn interesse in mensen en hun ontwikkeling maakte dat ik in 2002, na vijf jaar gewerkt te hebben als grafisch ontwerper, de leergang Menskundig Adviseur in Delft ben gaan doen. Tijdens deze leergang werd duidelijk dat het zelf maken van grafisch ontwerp steeds minder mijn interesse had. Jonge mensen helpen om deze vaardigheden te ontwikkelen kon me wel motiveren.

De HBO-opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) bleek daarvoor een heel geschikte plek. Deze splinternieuwe opleiding had een jong en dynamisch team en groeide sterk. Dat kwam omdat ze goed aansloot bij de wens uit de markt dat jonge designers vaardig moesten zijn in design, strategie én programmeren.
Ik heb me daar in zeer korte tijd kunnen ontwikkelen van docent/coach naar kennisdomeincoördinator naar studieleider en adjunct-directeur.

Het was een snelkookpan voor het leren over samenwerking van professionals, het betrekken van studenten bij de opleiding, het creëren van effectieve leeromgevingen en leidinggeven.

Na drie jaar adjunctschap begon de organisatiedruk uit de systeemwereld me te vermoeien. Er bleek steeds minder tijd om bezig te zijn met dat wat er in het onderwijs werkelijk toe doet, het creëren van een dynamische leeromgeving voor jonge mensen. Ik besloot daarom om te stoppen en het geleerde in te gaan zetten voor andere organisaties.

Sinds 2012 werk ik vanuit Energiek Leren samen met collega’s aan lerende organisaties en teams. Ik heb gezien dat een geoefende waarneming, sociaal vermogen, collectieve slimheid en de bereidwilligheid om de aandacht te verleggen van eigenbelang naar anderbelang elk probleem kan oplossen dat er maar bestaat.