Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow
Enweby fullscreen background slideshow

Ener­giek leren is een acti­vi­teit van Jan Peeters

met deze mensen werk ik met veel plezier samen

Wat anderen meemaken met Jan

Beelden

Ik maak graag foto’s van verhou­dingen, natuur­krachten, verstil­ling van dyna­miek, atmos­feer, natuur.

Muziek

Ik hou van muziek, luis­teren en maken. De volgende liedjes waar­deer ik zeer. Sommigen om hun subtiele melo­dieën anderen om hun eclec­ti­sche stijl, complexe gelaagd­heid, lekkere groove of span­nende ritmes.

Ontwikkeling

Ik heb altijd een ambigue relatie gehad met onder­wijs. Ik leer graag nieuwe dingen maar begreep nooit waarom ik op de middel­bare school beoor­deeld werd op hoe goed ik feiten kon opslaan en repro­du­ceren. Waren vaar­dig­heden als samen­wer­king, onder­zoek en reflectie niet veel belang­rijker? De werk­vormen sloten weinig aan bij mijn leer- en infor­ma­tie­ver­wer­kings­stijl dus leren kostte me moeite en dat beïn­vloede mijn moti­vatie.
Ik vermoed dat ik me in die tijd voornam om te gaan werken aan meer effec­tieve vormen van leren.

De kunst­aca­demie was in die zin een opluch­ting omdat ik daar bezig kon zijn met onder­werpen waar ikzelf voor gekozen had. maar ook daar leefden er een hoop opvat­tingen over wat goed of fout was; de expert­do­cent was de maat­staf. Ik had de indruk dat echt nieuwe ideeën weinig kans kregen omdat ze nog niet herkend werden. Nieuwe ontwik­ke­lingen als de computer werden stap­voets toege­laten als valide gereedschap. 

Mijn inte­resse in mensen en hun ontwik­ke­ling maakte dat ik in 2002, na vijf jaar gewerkt te hebben als grafisch ontwerper, de leer­gang Mens­kundig Advi­seur in Delft ben gaan doen. Tijdens deze leer­gang werd duide­lijk dat het zelf maken van grafisch ontwerp steeds minder mijn inte­resse had. Jonge mensen helpen om deze vaar­dig­heden te ontwik­kelen kon me wel motiveren.

De HBO-oplei­ding Commu­ni­ca­tion & Multi­media Design (CMD) bleek daar­voor een heel geschikte plek. Deze splin­ter­nieuwe oplei­ding had een jong en dyna­misch team en groeide sterk. Dat kwam omdat ze goed aansloot bij de wens uit de markt dat jonge desig­ners vaardig moesten zijn in design, stra­tegie én program­meren.
Ik heb me daar in zeer korte tijd kunnen ontwik­kelen van docent/coach naar kennis­do­mein­co­ör­di­nator naar studie­leider en adjunct-directeur.

Het was een snel­kookpan voor het leren over samen­wer­king van profes­si­o­nals, het betrekken van studenten bij de oplei­ding, het creëren van effec­tieve leer­om­ge­vingen en leidinggeven.

Na drie jaar adjunct­schap begon de orga­ni­sa­tie­druk uit de systeem­we­reld me te vermoeien. Er bleek steeds minder tijd om bezig te zijn met dat wat er in het onder­wijs werke­lijk toe doet, het creëren van een dyna­mi­sche leer­om­ge­ving voor jonge mensen. Ik besloot daarom om te stoppen en het geleerde in te gaan zetten voor andere organisaties.

Sinds 2012 werk ik vanuit Ener­giek Leren samen met colle­ga’s aan lerende orga­ni­sa­ties en teams. Ik heb gezien dat een geoe­fende waar­ne­ming, sociaal vermogen, collec­tieve slim­heid en de bereid­wil­lig­heid om de aandacht te verleggen van eigen­be­lang naar ander­be­lang elk probleem kan oplossen dat er maar bestaat.